De taxibranche is de afgelopen jaren flink gegroeid. Waar begin 2019 nog 11.148 taxibedrijven stonden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zijn dat er begin 2024 maar liefst 14.356. Dat is een stijging van bijna 29 procent in vijf jaar tijd. Vooral het aantal zelfstandige chauffeurs is hard gegroeid. In 2019 waren dat er nog 7.986, inmiddels zijn dat er al 11.390. Een toename van zo’n 43 procent. Vooral na de versoepeling van de corona maatregelen halverwege 2022 kwam er weer vaart in de branche. Mensen gingen weer vaker op pad, en de vraag naar vervoer trok flink aan. In steden is die groei het duidelijkst zichtbaar. Noord-Holland spant de kroon met de meeste actieve bedrijven, maar ook in Utrecht groeide het aantal taxi-inschrijvingen opvallend snel. In vijf jaar tijd kwamen er daar ruim 40 procent meer bedrijven bij.
De toename in zelfstandige chauffeurs laat zien dat steeds meer mensen kiezen voor vrijheid en eigen baas zijn. Maar dat brengt ook extra verantwoordelijkheid met zich mee. Zelf ritten regelen is één ding, maar ook het bijhouden van je administratie en zorgen voor de juiste taxiverzekering hoort erbij. Zeker als starter is het belangrijk om niet alleen naar de ritten te kijken, maar ook naar de risico’s. Want één schade kan je zomaar een flinke rekening opleveren.
Het maakt niet uit of je nou fulltime rijdt of het combineert met iets anders, een goede bedrijfswagen verzekering is geen overbodige luxe. Je bent als taxichauffeur immers constant op de weg en maakt veel kilometers. Dat vergroot simpelweg de kans op schade. En omdat je mensen vervoert, komt daar ook extra verantwoordelijkheid bij kijken. Het is dan ook verplicht om minimaal een WA-verzekering te hebben. Daarmee dek je de schade die je aan anderen veroorzaakt. Maar in de praktijk is dat vaak niet genoeg. Een aanrijding, diefstal of vandalisme kan flinke schade aan je eigen voertuig veroorzaken. En als je dan niet verzekerd bent voor dat deel, draai je er zelf voor op. Daarom kiezen veel chauffeurs voor een bouwverzekering met een uitgebreider pakket, zoals beperkt casco of allrisk. Daarmee ben je ook verzekerd voor schade aan je eigen taxi. Wel zo prettig als je afhankelijk bent van je voertuig voor je inkomen. Let bij het afsluiten van je verzekering ook op zaken zoals vervangend vervoer, het eigen risico en de dekking bij schade veroorzaakt door een passagier. Niet iedere verzekering biedt hetzelfde, dus het loont om goed te vergelijken en vooral de kleine lettertjes niet over te slaan.
Met zoveel nieuwe bedrijven in korte tijd is duidelijk dat de taxibranche springlevend is. Maar groei betekent ook dat er meer aandacht moet zijn voor heldere regels, eerlijke tarieven en veiligheid op de weg. Of je nu net begint of al jaren meedraait, het loont om je goed voor te bereiden en niet alleen te focussen op vandaag, maar ook op de lange termijn. Goed verzekerd zijn hoort daar gewoon bij. Zo kun je met vertrouwen de weg op en blijf je ook bij tegenwind stevig achter het stuur.