Het doel was om het aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren ten opzichte van nu. De cijfers blijven echter
stijgen . Hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard stelt dat er meer data nodig is over de ongelukken, ook over minder ernstige gevallen. Zal dit helpen om het aantal verkeersongevallen terug te dringen?
Vergaderingen over het verkeer
In december besprak
de Tweede Kamercommissie over waarom het niet lukt het aantal verkeersslachtoffers te
verminderen . De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg komen naar aanleiding van die vergadering met een aantal aanbevelingen om verkeersveiligheid te verbeteren.
Infrastructuur
Provincies en gemeenten pleiten onder meer voor verlenging van de investeringsimpuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Op langere termijnen moeten die voldoende budget opleveren om de infrastructuur aan te pakken. De Groningse hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard houdt zich al jaren bezig met verkeersveiligheid en mobiliteitsvraagstukken. Hij deed onder meer onderzoek naar ongevallen met nachtfietsers en vermoeidheid bij automobilisten.
Oorzaak ongevallen
Volgens De Waard ontstaan de meeste ongevallen door de diversiteit in verkeersmiddelen. ‘‘Mensen hebben sterk verschillende snelheden en delen dezelfde weg,’’ vertelt hij aan Binnenlandsbestuur.nl. ‘‘We worden daarnaast ouder en blijven dankzij de elektrische fiets ook op hogere leeftijd mobiel. Maar ouderen zijn in het verkeer wel extra kwetsbaar.’’
Gevolgen
In het ergste geval leiden ongelukken tot doden, maar heel vaak zijn er ook letsels waar slachtoffers nog lang last van hebben. Als je te maken krijgt met letselschade als gevolg van een verkeersongeval, bedrijfsongeval of een ander soort ongeluk, dan kan het ervaren en snelgroeiende letselschadebureau
RN Letselschade helpen bij de schadevergoeding. Je kunt samen met hen de
letselschade berekenen door te kijken naar verschillende factoren en de invloed op jouw persoonlijke situatie.
Schadevergoeding
Bij het breken van een been is kantoorwerk wellicht vrij gemakkelijk weer op te pakken. Het breken van een vinger kan voor mensen met een kantoorbaan ondanks dat het een relatief eenvoudig letsel is, toch grote gevolgen hebben. Als je betrokken bent geraakt bij een verkeersongeval en letsel hebt opgelopen heb je recht op schadevergoeding, zelfs al bij een blauwe plek of een tijdelijk ongemak. De voorwaarde is dat de andere partij aansprakelijk kan worden gesteld voor jouw schade. In sommige gevallen heb je ook recht op schadevergoeding als het ongeval je eigen schuld was. Als fietser of voetganger heb je altijd recht op minimaal vijftig procent letselschadevergoeding, ongeacht de schuldvraag.
Wat is de oplossing?
Beter is natuurlijk om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen. In de eerste plaats pleiten gemeenten voor meer budget om de infrastructuur aan te pakken. Is dat terecht? ‘‘Ja het is duur,’’ stelt De Waard. ‘‘Maar het is vaak wel de beste oplossing. ‘Met de aanleg van verkeersdrempels kun je hardrijders dwingen hun rijgedrag aan te passen. Ook shared spaces blijken zeer functioneel. Hier in Haren hebben we er ook zo’n gebied waar alle verkeersgebruikers dezelfde ruimte delen. Dan gaat de snelheid er gelijk bij iedereen uit. Ze zijn impopulair, maar dodelijke ongelukken zijn verdwenen.’’