ABN AMRO is getroffen door een DDoS-aanval, meldt de bank via Twitter. Daardoor zijn internetbankieren, mobiel bankieren en de website niet bereikbaar of erg traag. Ook betalingen via iDeal lukken mogelijk niet.
Bij een zogeheten distributed denial of service-aanval wordt een server bestookt met dataverkeer. Omdat die server dat niet kan verwerken, lopen de diensten die vanaf die server draaien vast. ABN AMRO benadrukt dat het geen hack is en dat de gebruikersdata van klanten veilig zijn.
In de eerste maanden van dit jaar werden verschillende banken, de Belastingdienst en DigiD ook al regelmatig getroffen door DDoS-aanvallen. Voor die aanvallen is een man uit Oosterhout aangehouden.
Detailhandel Nederland is geschrokken dat ABN AMRO nu opnieuw doelwit is van een DDoS-aanval. Volgens de winkeliersvereniging leek het erop dat de banken zich nu beter hadden beschermd tegen dergelijke aanvallen. Ook wijst de branchevereniging erop dat winkeliers hier hard door worden getroffen. ,,Het laat maar weer eens zien dat onze eerder kenbaar gemaakte zorgen over de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer niet ongegrond zijn'', stelt secretaris betalingsverkeer Michel van Bommel van Detailhandel Nederland.