AMSTERDAM (ANP) - Techbedrijf Meta discrimineert op basis van geslacht bij het tonen van advertenties voor vacatures aan Facebook-gebruikers in Nederland, oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. De zaak was aangespannen door onder meer Bureau Clara Wichmann, dat opkomt voor de rechtspositie van vrouwen.
Clara Wichmann baseert zich op onderzoek samen met de ngo Global Witness. Daaruit bleek volgens de organisaties dat advertenties voor stereotype vrouwenbanen zoals receptioniste voor het overgrote deel aan vrouwen werden getoond en advertenties voor bijvoorbeeld een baan als monteur aan vrijwel enkel mannen. De advertenties zelf zouden genderneutraal zijn opgesteld.
Daarmee is sprake van zogenoemd indirect onderscheid, stelt het college. Dat wil zeggen dat een manier van handelen die neutraal lijkt, toch personen met bepaalde kenmerken raakt. In dit geval dus door de werking van het algoritme, dat reageert op het klikgedrag van de gebruikers.
"Omdat het algoritme leert aan de hand van het klikgedrag van de Facebookgebruikers, kan een eenzijdig beeld ontstaan van die gebruiker met als gevolg dat het algoritme, zonder monitoring en eventuele maatregelen, stereotypering kan bevorderen." Meta, het moederbedrijf van Facebook, doet onvoldoende om dit tegen te gaan, stelt het college.