De gemeente Amsterdam heeft na kritiek van rederijen een aantal voorgenomen nieuwe regels voor varen in de stad aangepast. Zo hoeven plezierboten alleen in het centrum in 2025 uitstootvrij te zijn. In 2030 gaat dat gelden voor alle vaartuigen in de stad. Ook worden niet alle op- en afstapplekken uit het centrum verbannen, om te voorkomen dat de overlast die dit met zich meebrengt zich verplaatst.
Het stadsbestuur kwam eerder met maatregelen die drukte en overlast op het water moeten terugdringen. Daarop kwam veel kritiek. Het college van burgemeester en wethouders komt nu met een nadere uitwerking van de plannen en extra maatregelen, waarin ook rekening is gehouden met de kritische geluiden uit de branche.
De op- en afstapplekken en ligplaatsen voor passagiersvaart worden opnieuw verdeeld en efficiënter gebruikt. Zo moeten rederijen die nu nog exclusief gebruik maken van een locatie die straks delen met anderen.
Het college zet verder in op meer transport over het water. Dit bevordert de bereikbaarheid in de stad en ontziet kwetsbare kades en bruggen. Samen met de transportsector gaat de gemeente een aantal pilots hiervoor opzetten.
Eerder dit jaar stemde de gemeenteraad al in met de mogelijkheid een nachtelijk vaarverbod in te stellen. Ook mag er niet meer zonder vergunning met meer dan twaalf opvarenden worden gevaren en verleent de gemeente aan maximaal 550 boten een vergunning voor de passagiersvaart.