Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent van de NS op het spoor, heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om deze treinen vanaf juni 2026 te laten rijden.
Arriva maakte de plannen donderdag bekend. "Ruim voor de startdatum." Het bedrijf deed dat naar eigen zeggen omdat de overheid internationale spoorverbindingen onderdeel wil maken van het hoofdrailnet, tenzij er voor 10 juni andere aanvragen komen. De concessie voor dat hoofdrailnet wil de overheid aan de Nederlandse Spoorwegen (NS) gunnen, waardoor dat spoorbedrijf de belangrijkste verbindingen ook na 2025 zou mogen blijven verzorgen. "De timing is politiek, maar we zouden nooit een plan indienen als we niet daadwerkelijk willen gaan rijden", verklaart een woordvoerster van Arriva.
De trein tussen Groningen en Parijs zou ‘s ochtends vroeg om 05.30 uur vanuit Groningen moeten vertrekken en rond 10.40 uur aankomen op Gare du Nord in Parijs. Onderweg stopt de trein dan op onder meer Zwolle, Schiphol, Rotterdam en Brussel. De bedoeling is dat vanuit Parijs om 19.15 uur een trein terug gaat rijden, die dan om ongeveer 00.30 uur aankomt. Met welke trein Arriva precies wil gaan rijden, is nog niet besloten. De woordvoerster wijst erop dat Arriva een dochter is van Deutsche Bahn, dat heel veel treinen in zijn vloot heeft.
De vervolgstap is nu dat de ACM de aanvraag van Arriva zal beoordelen en zal bepalen of deze nieuwe treinverbinding niet concurreert met bestaande treinverbindingen van de NS. Op de site van de ACM staat dat uitgelegd. "Sinds januari 2019 hebben spoorwegondernemingen recht op open toegang tot het spoor. Dit betekent dat naast partijen met een concessie ook andere spoorwegondernemingen passagiersvervoer mogen aanbieden. Maar de nieuwe passagiersdienst mag niet te veel negatieve impact hebben op de bestaande vervoerconcessie."
De NS blijft bij zijn eerdere standpunt dat de internationale verbindingen beter onderdeel kunnen blijven van de concessie voor het hoofdrailnet. Dan zouden er goede afspraken gemaakt kunnen worden over bijvoorbeeld hoe vaak per dag er een trein gaat, legt een woordvoerder uit. Op de plannen van Arriva wil de zegsman niet inhoudelijk ingaan. "De staatssecretaris heeft gevraagd of er ook bij andere partijen interesse is in de internationale verbindingen. Arriva stelt nu geïnteresseerd te zijn. Het is niet aan de NS om daar iets van te vinden."