Belastingdienst krijgt mogelijk track-and-trace voor documenten

09 feb 2021, 17:21 Landelijk
belastingdienst krijgt mogelijk track and trace voor documenten
De Belastingdienst krijgt mogelijk een systeem waardoor burgers opgestuurde documenten beter kunnen volgen. Staatssecretaris Hans Vijlbrief laat weten dat er onderzoeken lopen naar zo'n track-and-tracesysteem dat bijvoorbeeld ook voor pakketjes in de post wordt gebruikt.
Regeringspartij VVD dringt aan op het invoeren van zo'n systeem. Op Kamervragen van VVD'er Helma Lodders erkent Vijlbrief dat stukken die naar de Belastingdienst zijn gestuurd daar aankomen, maar vervolgens onvindbaar zijn. Het zoeken hiernaar kost onnodig veel tijd en geld, geeft Vijlbrief toe. Volgens hem is "een breed toepasbare oplossing bij de Belastingdienst" nodig, en hij is bereid daarin te investeren.
Het advocatenkantoor Booij Bikkers deed eerder het voorstel voor het track-and-tracesysteem bij de fiscus. Stukken raken soms bij de Belastingdienst kwijt, waarna de burger zelf moet nabellen om een update te krijgen over zijn of haar aangifte.
Vijlbrief komt in de eerste helft van het jaar terug op de onderzoeken, en belooft de voorstellen van de VVD in zijn reactie mee te nemen.