Greenpeace wil met een scheepstour over de Rijn langs producenten de ,,grote veroorzakers’’ van het 'plasticprobleem' onder de aandacht brengen. De tour met het Greenpeace-schip De Beluga II en een schip met daarop een monster van wegwerpplastic start 21 maart, met als eerste stop het hoofdkantoor van Unilever.
Onderdeel van het eerste gedeelte van de boottour is een 'plastic monster rave'. ,,Met muziek, lichtjes en bijzondere gasten al dansend naar het hoofdkantoor’’, aldus de milieuorganisatie.
Volgens Greenpeace gebruikt Unilever jaarlijks 610 miljoen kilo plastic en heeft het bedrijf geen concrete plannen dat terug te brengen. ,,Bij wereldwijde opruimacties blijkt dat de meest gevonden wegwerpverpakkingen van bedrijven als Unilever, Coca-Cola en Nestlé afkomstig zijn. Deze bedrijven erkennen inmiddels het plasticprobleem, maar focussen op recycling en opruimen. Als de productie van plastic zo door blijft gaan, is de plasticafvalberg in 2050 vier keer zo groot’’, aldus campagneleider Meike Rijksen van Greenpeace.
Na de rave gaan de schepen de Rijn op naar de volgende grote vervuiler. De Rijn is een van de meest door microplastics vervuilde rivieren ter wereld, aldus de organisatie.