Campagne tegen slecht zien door intensief schermgebruik

10 jul 2021, 4:24 Landelijk
campagne tegen slecht zien door intensief schermgebruik
ANP
Meer dan de helft van de ouders weet dat de tijd die hun kinderen op een scherm kijken van invloed is op hun ogen. Het Oogfonds wil dat nog veel meer ouders en verzorgers zich daarvan bewust worden. "Als we niets doen, is hoge myopie in 2050 de belangrijkste oorzaak van blindheid en slechtziendheid in Nederland." Hoge myopie betekent bijziendheid en veroorzaakt in eerste instantie een grote min-sterkte voor bril of lenzen. Het Oogfonds begint zaterdag een campagne om dat te bestrijden.
Als leefregel adviseert het fonds: na 20 minuten dichtbij kijken 20 seconden in de verte kijken en verder 2 uur per dag buiten zijn ("20-20-2"). De campagne bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder de nieuwe familietentoonstelling Zo te Zien in NEMO Science Museum in Amsterdam tot en met 31 oktober.
"Daar kunnen bezoekers zien hoe ogen werken, waarom zicht soms bedriegt en hoe iemand met een visuele beperking kan 'zien'. In de tentoonstelling ontdekken bezoekers hoe bijzonder én kwetsbaar je ogen zijn. Deze bewustwording kan het begin zijn van meer aandacht voor ogen op jonge leeftijd", hoopt het Oogfonds.