Er moeten heldere regels komen voor het gebruik van de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan, net zoals Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland die hebben.
Hoewel er volgens de bond in de Warenwet nauwelijks regels staan voor dergelijke claims nemen consumenten ze vaak serieus. Ze associëren termen als 'met natuurlijke ingrediënten' en '100% natuurlijk' met gezond en fabrikanten spelen daar dan weer op in.
De Consumentenbond kwam formuleringen als 'natuurlijk' en 'puur' tegen op onder meer cola, suikerklontjes, winegums en chips. "Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding", zegt directeur Sandra Molenaar van de bond.
Er moeten Europese regels komen en in afwachting daarvan moet Nederland richtlijnen opstellen, vindt de bond. Die roept fabrikanten ook op om loze claims van hun verpakkingen te halen.