De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben na een recordverlies in coronajaar 2020 mogelijk nog miljarden euro's extra nodig van de overheid om de dienstregeling komende jaren in stand te kunnen houden. Meer banen wil het vervoersbedrijf niet schrappen. Ook is de NS voorlopig niet van plan om de treinkaartjes in prijs te verhogen, afgezien van inflatiecorrecties.
"Wie wil, kan komende jaren bij NS blijven werken", zo verzekert topvrouw Marjan Rintel. De NS kondigde eerder al aan komende jaren 2300 banen te schrappen. Maar dat wil het bedrijf doen via natuurlijk verloop. Er zullen geen gedwongen ontslagen vallen, is afgesproken met de vakbonden.
Rintel wil zodra de coronamaatregelen dat toelaten weer reizigers terugwinnen in de trein. Ze benadrukt dat er vanuit Den Haag een bijzonder beroep wordt gedaan op de NS om Nederland bereikbaar te houden, vandaar dat het drastisch inperken van de dienstregeling geen optie zou zijn. Daar hoort volgens de NS-baas wel een vergoeding tegenover te staan.
Onder de streep kwam de onderneming vorig jaar 2,6 miljard euro tekort. Niet alleen gingen er veel minder mensen met de trein, maar de spoorvervoerder heeft ook flink moeten afschrijven omdat de reizigersaantallen waarschijnlijk nog jaren onder druk staan, bijvoorbeeld door de opkomst van thuiswerken.
Daarom is het hoofdrailnet in Nederland waarschijnlijk nog tot 2025 zwaar verlieslatend, vreest de NS. Voor de verwachte verliezen op deze concessie heeft het bedrijf een afschrijving van 1,6 miljard euro in de boeken gezet. Ook heeft de NS veel geld opzij gezet voor mogelijke extra kosten in verband met gesprekken over bepaalde concessie-voorwaarden in het Verenigde Koninkrijk.
De NS kreeg al flinke vergoedingen van zowel de Nederlandse als de Britse overheid om de treinen tijdens de pandemie door te laten rijden. Den Haag kwam met een zogeheten beschikbaarheidsvergoeding van 818 miljoen euro. Die moet tot oktober dit jaar helpen om het enorme inkomstenverlies binnen de perken te houden.
Over eventuele aanvullende steun wordt nog gepraat met de overheid, de enige aandeelhouder van de NS. Het kan om zo'n 2 miljard euro gaan, maar het kan ook veel minder geld betreffen, vertelt financieel directeur Bert Groenewegen. Dat hangt volgens hem van meerdere zaken af. Eén daarvan is het tempo van het herstel van Nederland uit de coronacrisis.
De bezuinigingen die de NS zelf doorvoert leveren naar verwachting zo'n 1,4 miljard euro besparing op. Groenewegen geeft aan dat de NS komende jaren waarschijnlijk niet bij machte is om zelf alle benodigde uitgaven en investeringen in nieuwe treinen terug te verdienen. Maar deze ingreep is volgens hem het maximale wat het bedrijf zelf kan doen zonder het mes te zetten in de dienstregeling.