Vanaf 2025 moet er elk uur een directe trein rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf in beide richtingen. Er worden ruim 250.000 extra reizigers per jaar op het traject verwacht, een groei van 40 procent.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor) heeft het plan voorgelegd aan de Tweede Kamer. De trein stopt in Nederland alleen in Helmond en Venlo. Duitsland wil vaart maken met spoorverdubbeling op het Duitse deel, wat uiteindelijk een reistijd van 1,5 uur betekent.
Het concrete plan voor Eindhoven-Düsseldorf komt twee dagen voor de eerste 'regeringsdialoog' tussen Nederland en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, waarvan Düsseldorf de hoofdstad is.
Van Veldhoven wil ook elders betere internationale treinverbindingen. NS en Deutsche Bahn bekijken hoe de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn korter kan. Ze steunt ook de wens van het Britse Eurostar om op termijn vier tot vijf treinen per dag te laten rijden tussen Amsterdam en Londen.