Het nieuwe jaar is aangebroken; tijd om vooruit te kijken. We vroegen aan trendwatcher Andrea Wiegman (43) welke trends we in 2017 kunnen verwachten. “De mens staat steeds meer centraal: wie zijn we en wat kunnen we toevoegen aan de wereld.”
Trendwatcher Wiegman doet al jaren onderzoek naar trends voor organisaties en geeft les en workshops over hoe trends opkomen en groter worden. Bekijk hieronder wat volgens haar de vijf belangrijkste trends voor 2017 gaan worden:
Allemaal een expert
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving en dat is te merken. Iedereen is een expert, of dit nu op het gebied van journalistiek, fotografie of marketing is. Steeds meer mensen krijgen de kans om tussen de ‘echte’ experts te staan. We kunnen alles leren en er is veel mogelijk. “Neem Tijn met de nagellak-actie: hij heeft de grootste marketingactie van het jaar georganiseerd, zonder een bureau. Hij is dus ook een expert. Dit jongetje heeft een hype gecreëerd, waar menig bedrijf veel geld voor over heeft”.
Kind als raadgever
Kinderen zijn de toekomst en we realiseren ons dat we daar steeds meer in mogen investeren. “De volwassenen hebben geen antwoord op wat er gaande is in de wereld. We kunnen het niet meer rationeel begrijpen. Hierdoor gaan we steeds meer te rade bij het kind, dat nog in contact is met zijn gevoel”. Terug naar de basis dus, via de reflectie van het kind. “We leven in een wereld waarin er veel aan het veranderen is. We zijn op zoek naar nieuwe antwoorden en mogelijkheden en hierdoor zijn we meer toekomstgericht. Ik merk op het schoolplein, dat steeds meer ouders en juffen over de toekomst willen praten. We willen dat die goed is voor onze kinderen”.
Groentes, koffie en chocola
“We zitten in een fase waarbij we ons steeds meer beseffen dat ons lichaam ons grootste goed is. De hele sport en gezond eten hype zet zich voort in 2017”. Sporten doen we steeds meer buiten, in kleine groepjes. “We gaan steeds meer groentes eten. Koffie en chocola zijn kleine luxe momentjes geworden, waar we steeds meer behoefte aan hebben. Hiervoor zijn we bereid veel geld te betalen”.
Goodbye hipster, hello rock en stoer
We gaan met onze kleding en make-up steeds meer uitpakken; we worden expressiever en laten zien dat we een mening hebben. “Je ziet bijvoorbeeld T-shirts en truien met een boodschap erop. We gaan ons minder verstoppen, en meer laten zien waar we voor staan. Zo zetten we onze wenkbrauwen bijvoorbeeld flink aan”. We willen uniek zijn; niet meer hetzelfde jasje dragen als de buurvrouw. Hier wordt op ingespeeld door meer keuze in het aanbod aan kleding. “Rock en stoer, dat blijft nog wel een tijdje; we zijn wel klaar met de hipster. We willen veel meer onze betrokkenheid laten zien door middel van onze kleding”.
De prestatiesamenleving zijn we beu
Op het gebied van opvoeding en onderwijs zijn er steeds meer keuzemogelijkheden. Er komen meer scholen en visies bij. “Omdat de kinderen de toekomst zijn, kijken we steeds meer wat zij nodig hebben en wat we ze willen meegeven. Het heeft alles te maken met de wereld die in verandering is”. Intuïtie en gevoel worden ook belangrijker. We zijn de prestatiesamenleving steeds meer beu. Ouders zie je steeds meer talenten ontwikkelen bij kinderen. “Voor je het weet, zitten kinderen de hele dag achter de computer; het is aan ons ouders om creatief te zijn en iets anders aan te reiken”.