Op dit moment dreigt er een tekort van 245 miljoen euro bij het grote spoorprogramma dat de kwaliteit en capaciteit moet verbeteren. Dat is een stijging van 45 miljoen vergeleken met een jaar geleden.
Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Het gaat om het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Daaronder valt bijvoorbeeld de aanpassing van het spoor rond Utrecht CS, het 'spoorboekloos' reizen en aanpak van het goederenvervoer door het zuiden van het land.
De oorzaken van het oplopende tekort zijn onder meer hogere kosten voor het realiseren van vier sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid, de keuze van het opstelterrein Uitgeest en een extra benodigde wissel bij Ede-Wageningen.
Als er geen ,,duidelijke keuzes en beheersmaatregelen" worden genomen, dreigt er in de toekomst zelfs een tekort van 500 miljoen euro. Dat is nog geen vaststaand feit en moet worden voorkomen, aldus het ministerie.
Volgens de bewindsvrouw is het niet ongebruikelijk dat er bij een groot programma zoals PHS zo'n verschil ontstaat tussen de raming en het oorspronkelijke budget. Het programma kreeg in 2010 het groene licht van het kabinet.
Van Veldhoven heeft ProRail gevraagd plannen te maken om het potentiële tekort terug te brengen. Als dat niet lukt, gaat ze in het programma snijden. Alleen als laatste stap wil ze een beroep doen op de risicoreservering van 250 miljoen.