Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe is dinsdagmiddag op de Scheveningse visafslag van de hand gegaan voor 95.500 euro. Het vaatje werd gekocht door groothandel Makro. Het Nederlands Visbureau organiseert de traditionele veiling van het eerste vaatje haring. Dit jaar gaat de opbrengst naar de Stichting Mag Ik Dan Bij Jou. Met de veiling is het haringseizoen officieel van start gegaan. Vanaf woensdag is de haring overal in het land te koop.
Cabaretier en liedjesschrijver Claudia de Breij nam als beschermvrouwe van de stichting de cheque in ontvangst. De stichting wil bijdragen aan de veiligheid en geborgenheid van kinderen met kanker tijdens hun behandeling in het ziekenhuis. Een Nationaal Mag Ik Dan Bij Jou Fonds moet een financieel vangnet bieden, opdat ouders er zo goed mogelijk voor hun zieke kind kunnen zijn.
Vorig jaar bracht het eerste vaatje Hollandse Nieuwe 78.000 euro op. ook toen was het Makro die het vaatje kocht. De opbrengst ging toen naar Hulphond Nederland, een stichting die honden opleidt en bij mensen met een fysieke of geestelijke beperking plaatst.
Het jaar daarvoor, in 2017, werd met het eerste vaatje nog iets minder opgehaald: 65.000 euro. Dat geld ging toen naar de stichting Make-A-Wish. In 2016 was het bedrag flink hoger: 90.000 euro, voor de stichting Het Vergeten Kind.