De Europese Unie steekt 125 miljoen euro in onder meer Amsterdam Centraal Station, de haven van IJmuiden en Limburgse binnenvaarthavens. Ook voor het uitbreiden van de spoorverbinding tussen Nederland en Duitsland trekt de EU geld uit.
De meeste projecten maken deel uit van wat Brussel de ruggengraat van het Europese vervoersnet noemt. Ook voor het verbeteren van de verbindingen met Oekraïne worden tientallen miljoenen uitgetrokken, zijn de lidstaten overeengekomen. Er ligt in totaal 6,2 miljard euro klaar.
Spoorbeheerder ProRail krijgt meer dan 70 miljoen om Amsterdam CS verder klaar te maken voor extra vracht en passagiers. De haven van IJmuiden wordt uitgerust om van daaruit windparken op zee te kunnen aanleggen en onderhouden. Ook binnenvaarthavens in Limburg en een spoorlijn van Venlo naar Duitsland krijgen steun. De binnenvaart kan ook enkele miljoenen tegemoetzien voor een verkeersinformatiesysteem. En er komt geld voor onderzoek naar treinverbindingen in het havengebied tussen Terneuzen en Gent.
Ook de luchtverkeersleiding in veel EU-landen kan op subsidie rekenen. Daarvan profiteert Nederland eveneens mee.