De Eurostar tussen Amsterdam en Londen rijdt volgend jaar zes maanden niet, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. In eerste instantie was er nog sprake van zeven tot elf maanden geen trein, maar dat is dus iets verkort. Waarschijnlijk rijden er geen treinen naar Londen tussen juni en december.
Door de renovatie van station Amsterdam-Centraal is er geen plek voor de hal waar nu de marechaussee huist. Voor reizen naar Engeland is immers een paspoortcontrole nodig. Door de nieuwe marechaussee-terminal versneld af te bouwen, wordt tijd gewonnen.
Een andere optie was het neerzetten van een kleinere, tijdelijke terminal binnenin de nieuwe, maar dat plan bleek ongeschikt. Er zouden daardoor minder reizigers met de Eurostar kunnen. Bovendien zou het langer duren voordat de echte terminal klaar zou zijn. Hierdoor zou er dus langer hinder zijn. Ook zou het langer openhouden van de huidige hal andere werkzaamheden, bijvoorbeeld aan het IJ-viaduct, in de weg kunnen zitten.
Wie tussen juni en december volgend jaar alsnog met de trein naar Londen wil, moet in Brussel opstappen.
Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst noemt het "goed" is dat er eindelijk duidelijkheid is. "Ik spreek echter ook mijn teleurstelling uit over de periode van zes maanden dat Eurostar niet direct kan rijden tussen Londen en Amsterdam", schrijft ze in een raadsbrief. "Het is te hopen dat het ongemak van een overstap in Brussel voor reizigers niet te veel afbreuk doet aan de aantrekkelijkheid van het reizen per trein naar Londen. Dit zou immers onwenselijk kunnen zijn voor de gewenste transitie van vliegen naar duurzamere manieren van reizen."
Eurostar zegt blij te zijn dat de verstoring beperkt blijft tot een half jaar. "We zullen de komende weken samenwerken om de gevolgen voor ons en onze klanten tijdens de periode verder te beperken", stelt topvrouw Gwendoline Cazenave in een reactie.
Reizigersvereniging Rover is tegelijk blij en kritisch. "Het is een sof dat de trein een halfjaar niet kan rijden vanuit Amsterdam", reageert directeur Freek Bos. "Gelijktijdig was de planning eerder dat de trein bijna een jaar niet zou kunnen rijden, dan is dit al een stuk beter." Rover noemt de huidige keuze "de beste van allemaal slechte opties".