Fastned, uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's, heeft opnieuw een rechtszaak tegen de staat aangespannen. Het bedrijf eist, samen met MisterGreen Fast Charging Network, dat de overheid geen toestemming verleent voor nieuwe laadpunten bij benzinestations en wegrestaurants op plekken waarvoor al een concessie is verleend voor laadpunten van Fastned of MisterGreen. Dat heeft de advocaat van de twee bedrijven laten weten.
Omdat de staat eigenaar is van de grond, gaat de overheid over wat er wel en niet is toegestaan. Het kort geding dient woensdag in de rechtbank in Den Haag.
Fastned verloor vorige maand nog een zaak tegen de Nederlandse staat. Toen ging het over de vergunning die Shell van de overheid had gekregen om op de A1 in Muiden ook laadstations met stroom te mogen neerzetten op plekken waar ze al een benzinestation hebben, terwijl een vergunningaanvraag van Fastned nog in behandeling was.
Ook een beroep dat Fastned aantekent tegen twee extra laadpalen door Shell bij benzinestation De Andel aan de A12 haalde niets uit.
Fastned heeft naar eigen zeggen de concessie voor tweehonderd laadstations in ons land. Inmiddels zijn er meer dan zestig gerealiseerd langs de snelwegen en elders in het land.
In deze kwestie is sprake van vergunningen en niet van concessies die exclusief zijn, meldde een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag namens de staat. Van het begin af aan is volgens hem duidelijk dat iedereen de vergunningen mag aanvragen en dat dit kan leiden tot concurrentie. Rijkswaterstaat geeft de vergunningen uit en het Rijksvastgoedbedrijf moet toestemming geven voor het gebruik van de grond. De overheid is van plan om medewerking te blijven verlenen aan nieuwe aanvragen, aldus de woordvoerder.