Het is niet mogelijk om vliegmaatschappijen te dwingen naar een andere luchthaven dan Schiphol te gaan, zegt minister Mark Harbers (Infrastructuur) tijdens een debat in de Tweede Kamer. Ook Schiphol kan ze niet naar een andere luchthaven sturen.
Regionale vliegvelden, zoals Maastricht Aachen Airport of Groningen Eelde Airport, hebben al aangeboden een aantal vluchten over te nemen van het te drukke Schiphol. Maar het zijn de luchtvaartmaatschappijen die hierover afspraken moeten maken, benadrukt de minister.
Onder meer Transavia, TUI en Corendon hebben al aangegeven open te staan voor het verplaatsen van vluchten naar andere luchthavens. Aangezien zij veel vakantievluchten voorzien, zou het annuleren van vluchten de vakanties van hun reizigers in gevaar kunnen brengen. "Annuleren is echt ongewenst", aldus Transavia.
Het verplaatsen van vluchten naar kleinere vliegvelden zal overigens niet de drukte op Schiphol volledig verhelpen. Het aantal vluchten dat de andere luchthavens kunnen overnemen is beperkt, mede vanwege de geldende vergunningen. Ook mag de overlast voor omwonenden niet te groot zijn.
Schiphol kampt vanwege de toegenomen stroom vakantiegangers en personeelstekorten onder afhandelaars en beveiligers al langere tijd met grote drukte. Vluchten worden soms geannuleerd of ze lopen vertraging op. In het allerlaatste geval kan Schiphol een maatschappij dwingen om vluchten te schrappen.
Het grootste vliegveld van het land probeert nu vooral om meer personeel aan te trekken, onder meer door een zogeheten 'zomertoeslag'. Daardoor gaan medewerkers die 160 uur per maand werken er bruto ongeveer 840 euro op vooruit. Ook moeten de arbeidsomstandigheden worden verbeterd.