Het opheffen van onbewaakte overwegen op het spoor moet echt sneller. Dat zegt de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) na het treinongeval bij het Drentse Hooghalen, dat een 58-jarige machinist het leven kostte. De bond doet "een klemmend beroep" op staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) om haast te maken met de aanpak van overwegen zonder spoorbomen, bellen en lichtsignalen.
Vrijdag botste een passagierstrein op de oplegger van een tractor op de onbewaakte overweg. De machinist uit Hardenberg overleed ter plaatse. Twee treinpassagiers raakten lichtgewond, de bestuurder van de tractor bleef ongedeerd.
"Eventuele bestuurlijke problemen met gemeenten, provincies, lokale grondeigenaren en rechthebbenden moeten nog sneller worden opgelost." Als dat mogelijk en nodig is, moet Van Veldhoven dwingend optreden, vindt de VVMC. "Alles om meer dodelijke slachtoffers en leed te voorkomen." In Nederland zijn nog 159 onbewaakte spoorwegovergangen, vaak bij onverharde wegen. Spoorbeheerder ProRail is al jaren bezig om ze op te heffen of beter te beveiligen met bellen en lichtsignalen.
Eind 2018 zei de staatssecretaris dat binnen vijf jaar alle overwegen die niet beveiligd zijn zouden worden opgeheven of beveiligd. Een landelijk bemiddelaar werd aangesteld om het bestuurlijke processen te versnellen.
Spoorbeheerder ProRail is bij Hooghalen het hele weekend bezig geweest met herstelwerkzaamheden. Tijdens de reparatie is de bovenleiding opnieuw gebroken, "vermoedelijk door de enorme klap die het hele systeem door het ongeval van vrijdag gekregen heeft", zegt een woordvoerder. ProRail verwacht dat maandag rond 16.00 uur weer treinen kunnen rijden tussen Hoogeveen en Assen. Tot die tijd worden bussen ingezet.