De komende jaren wordt het onder andere vanwege werkzaamheden moeilijk voor de NS om treinen altijd op tijd te laten rijden. Die verwachting spreekt staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) uit in de nieuwe zogeheten hoofdrailnetconcessie. Hierin staat beschreven onder welke voorwaarden NS het grootste deel van de spoorlijnen mag gebruiken in de jaren 2025 tot en met 2033.
De bewindsvrouw schrijft dat ze verwacht dat de "punctualiteit" en de "kwaliteit van de verbindingen" de komende jaren onder druk zullen staan. Als oorzaak noemt ze onder meer de verbouwingen van Amsterdam Centraal en bij station Amsterdam Zuid. Andere mogelijke veroorzakers van vertragingen zijn de introductie van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS en de nieuwe Airportsprinter die reizigers van Amsterdam Centraal naar Schiphol moet brengen.
De meeste details van de plannen zijn eind vorige week al gelekt naar de pers. Zo mag de NS de kaartjes in twee stappen 7 procent meer verhogen dan gebruikelijk toegestaan is. Bovendien heeft Heijnen aan de NS gevraagd om een plan voor duurdere prijzen tijdens spitsuren uit de werken. Deze zal vervolgens worden voorgelegd aan de Tweede Kamer. Daarnaast verliest de NS het alleenrecht op spoorverbindingen richting internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn.