De helft van de kinderen beweegt "aanzienlijk minder" dan voor de coronacrisis. Dat hebben kinderartsen van het Maastricht UMC+ in samenwerking met andere ziekenhuizen vastgesteld. Eén op de vijf kinderen drinkt ook meer dan drie suikerhoudende drankjes per dag. Vóór de coronapandemie was dit nog één op de zeven.
De kinderartsen hielden over de maanden oktober, november en december een naar eigen zeggen representatief onderzoek onder 260 kinderen met verschillende achtergronden en uit het hele land, die met hun ouders vragenlijsten invulden. Kinderarts Anita Vreugdenhil pleit op basis van de resultaten voor een landelijke aanpak om de leefstijl van kinderen te verbeteren: een ‘Deltaplan Jong & Gezond'.
Vreugdenhil en haar collega’s doen al vanaf de lockdown in maart 2020 onderzoek naar de leefstijl van kinderen. In september zagen ze al dat "een groot deel" van de kinderen sinds de coronapandemie ongezonder is gaan leven en zwaarder werd, bijvoorbeeld ook door het eten van meer ongezonde snacks.
Bijna de helft van de kinderen zegt ook korter te slapen dan voor de coronacrisis. Eén op de drie zit meer voor het scherm dan voor de pandemie. Vreugdenhil is erg bezorgd: "Overgewicht op jonge leeftijd verhoogt het risico op diabetes, hart- en vaatziekten en leververvetting."
Maar het is niet alleen kommer en kwel. Bijna 40 procent zegt juist meer te zijn gaan bewegen, één op de vijf eet meer fruit, één op de drie drinkt meer water en een deel van de kinderen is minder ongezonde snacks gaan eten dan voor de coronacrisis.
"Het huidige eet- en leefgedrag van kinderen heeft nu al bijna een jaar kunnen inslijten. Dat lost niet vanzelf op", zegt Vreugdenhil."Daarom moeten we nu in actie komen en aan de slag gaan met een integrale aanpak van dit probleem. Zorginstanties, scholen, sportaanbieders, gemeenten, voedingsdeskundigen en wijkteams moeten hun krachten bundelen en op landelijk en regionaal niveau samenwerken om onze kinderen zo gezond mogelijk uit deze pandemie te krijgen."
'Voedselwaakhond' foodwatch begint intussen een e-mailactie 'Offensief voor onze gezondheid'. Consumenten kunnen meedoen als ze de regering willen oproepen om te komen met wettelijke maatregelen om het "recht van kinderen" op gezonde voeding te beschermen. Veel op kinderen gericht aanbod in de winkels is ongezond en kinderen worden volgens foodwatch ook nog eens te veel blootgesteld aan reclames van ongezonde producten. De organisatie wil daarom onder meer een strenger verbod op dergelijke marketing.