UTRECHT (ANP) - Leerlingen in de tweede klas van de middelbare school hebben lang niet allemaal het leesniveau dat nodig is om goed verder te kunnen in onderwijs en leven. Dat concludeert de onderwijsinspectie op basis van een speciale peiling. Het gaat met name om leerlingen in het vmbo-b/k en het praktijkonderwijs. Ongeveer een kwart van de leerlingen in het voortgezet onderwijs volgt deze opleidingen.
Twee derde van deze groep leest in het tweede leerjaar nog beneden 1F-niveau, het zogenoemde fundamentele leesniveau. Het hogere niveau 2F is nodig om je zelfstandig maatschappelijk te kunnen redden en om het vervolgonderwijs goed te kunnen volgen.
Eerdere onderzoeken wezen ook al op de slechte leesvaardigheid. Een groep deskundigen keek al naar de peiling en beveelt vooral het lezen van boeken op school aan. Verder moet de Nederlandse taal ook in de andere vakken dan het Nederlands zelf aandacht krijgen. "Docenten Nederlands en andere docenten kunnen volgens de professionals meer samen optrekken."
Nascholing
Volgens de bevindingen is nascholing in leesbevordering voor alle leerkrachten nodig, niet alleen voor de docenten Nederlands. Ook op de lerarenopleiding moet "meer en diepere aandacht" voor leesvaardigheid komen.
De peiling had nog voor de zomervakantie plaats onder leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.