Voor het eerst in vijftien jaar heeft de BelastingTelefoon een krappe voldoende gehaald in een onderzoek van de Consumentenbond. De dienst krijgt een 6,1. Toch is de consumentenorganisatie niet tevreden, "want er gaat nog te veel fout en de wachttijden zijn erg lang", aldus de belangenclub in een persbericht.
Mysterybellers van de Consumentenbond onderzochten de klantvriendelijkheid, bereikbaarheid en deskundigheid van de BelastingTelefoon. Zij legden in vijftig telefoontjes vijf verschillende vragen voor aan de dienst. Die gingen over de eigen woning, aftrekposten, inkomsten en alleenstaande ouderenkorting. Twee telefoontjes telden niet mee voor het eindresultaat, omdat tijdens het wachten de verbinding werd verbroken.
In totaal kregen de onderzoekers negen keer een fout antwoord. Dat is een stuk minder dan in het voorlaatste onderzoek in 2018. Toen werden 23 van de vijftig vragen fout beantwoord. Opvallend, aldus de Consumentenbond, is dat het aantal goede antwoorden nauwelijks verschilt met de vorige keer: 22 goed, tegen 21 in 2018.
"Het probleem zit hem vooral in half goede antwoorden; zeventien vragen werden onvolledig beantwoord. En dat is een risico, want met half goede antwoorden kunnen consumenten alsnog flink de mist in gaan", aldus de bond.