Een groep van honderden klimaatactivisten heeft zaterdagmiddag het vliegveld op Schiphol betreden waar de privévliegtuigen staan. De activisten hebben plaatsgenomen onder meerdere jets, zodat die niet op kunnen stijgen. Ze zijn van plan het vliegverkeer zo lang mogelijk te blokkeren.
Het doel is om geen enkele privévlucht vanaf Schiphol te laten gaan op zaterdag, aldus een woordvoerder. In een verklaring zeggen de activisten dat ruim vijfhonderd actievoerders van Extinction Rebellion en Greenpeace Nederland het vliegverkeer met privévliegtuigen hebben stilgelegd. Ze fietsen op het terrein waar de jets geparkeerd staan en blokkeren de toestellen.
Bij de parkeerplaats is een hek opengemaakt. Daar zijn de activisten waarschijnlijk langs gegaan, vertelt een woordvoerster van Extinction Rebellion. Een aantal demonstranten zijn nog wel tegen gehouden. Die zingen vanaf de parkeerplaats mensen toe. De actievoerders zeggen bezorgd te zijn over de klimaatcrisis. Ook zijn er omwonenden aanwezig die protesteren tegen het lawaai van Schiphol.
Privévliegtuigen vliegen van en naar Schiphol vanaf een eigen landingsbaan en speciale General Aviation Terminal op Schiphol Oost. De actievoerders verzamelden zaterdagmorgen in het aangrenzende Amsterdamse Bos met spandoeken en vlaggen met teksten als 'SOS voor het klimaat' en 'Vluchten kan niet meer'. Een andere groep kwam tegelijkertijd vanaf de andere kant met fietsen bij het vliegveld aan. In de ochtend was er ook een demonstratie op Schiphol Plaza, waarin ook werd opgeroepen tot een krimp van de luchtvaart.
De marechaussee meldt dat inmiddels al een aantal mensen zijn aangehouden. Dat is op het terrein nog niet te zien. Een aantal mensen zijn vastgeketend aan de privéjets, meldt Extinction Rebellion. Ook zitten de actievoerders onder de vleugels en onder de romp, waardoor het mogelijk lastiger is om ze weg te halen.
Greenpeace en Extinction Rebellion spreken van een geslaagde actie. "Schiphol moet fors krimpen", zegt Faiza Oulahsen van Greenpeace. "Het is niet logisch dat zoveel privévluchten elke dag nog vertrekken vanaf de luchthaven."
Eerder deed onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht van Greenpeace, onderzoek naar de privéjets vanaf Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. In de eerste negen maanden van dit jaar waren meer privévluchten opgestegen dan in heel 2019, het laatste 'normale' jaar voor de coronapandemie. Volgens vluchtdata was ruim een derde van deze vluchten korter dan 500 kilometer. Bijna 11 procent was zelfs korter dan 250 kilometer.
De uitstoot per passagier is bij een privévlucht volgens de onderzoekers vijf tot zes keer zo hoog dan bij een lijnvlucht. Een vlucht van Schiphol naar Londen leidt tot zo'n 40 kilo CO2-uitstoot per passagier bij een normaal toestel. Met een privévliegtuig ligt dat tussen de 203 en 302 kilo.