KLM is begonnen met het annuleren van vliegreizen van passagiers die van Schiphol zouden vertrekken om onhoudbare drukte te voorkomen. Zaterdag gaan 34 vluchten niet door, voor zondag en maandag zoekt KLM nog uit hoeveel reizen worden getroffen. Transavia, de budgetmaatschappij van Air France-KLM, schrapt zaterdag twee vluchten.
Reizigers die zaterdag zouden vertrekken kregen vrijdagavond laat de mededeling dat hun reis niet door zou gaan. De grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol geeft met het schrappen van vluchten gehoor aan de oproep van de luchthaven om dagelijks duizenden passagiers minder op te laten stappen. De vliegtuigen vertrekken wel, maar dan leeg om klanten op te halen.
Schiphol maakte vrijdag bekend dat tot eind oktober dagelijks 9250 passagiers minder van het vliegveld mogen vertrekken dan eerder aangegeven. Deze ingreep is nodig omdat er te weinig beveiligers zijn voor de veiligheidscontrole. Hetzelfde probleem dwong Schiphol eerder ook al om het aantal passagiers dat vanaf de luchthaven vertrekt te beperken. Ook daarvoor annuleerde KLM vluchten, waar de nu getroffen vluchten bovenop komen.
KLM is "zeer ontstemd" dat Schiphol pas vrijdag bekendmaakte het aantal opstappende passagiers op zaterdag, zondag en maandag niet aan te kunnen. Hierdoor was er maar weinig tijd om voorbereidingen te treffen die de pijn bij reizigers kunnen verzachten. "Dit was een moeilijke keuze, maar zo voldoen we aan het verzoek om opstappende passagiers te beperken, worden wachtrijen bij security korter, kunnen terugkerende passagiers gewoon reizen en verlichten we de druk op de operatie." Ook Transavia vindt het teleurstellend dat de annuleringen nodig zijn.
KLM zegt de geannuleerde reizen om te boeken, maar kan niet garanderen dat de vervangende vlucht op dezelfde dag vertrekt. Klanten die extra kosten maken door de ingreep "worden op de gebruikelijke manier gecompenseerd", schrijft de luchtvaartmaatschappij.
Reisorganisatie TUI kan nog niet zeggen wat de extra beperkingen op Schiphol betekenen voor haar vluchten vanaf de luchthaven. Het toeristisch concern, dat een eigen luchtvaartmaatschappij heeft, wil annuleringen voorkomen door vluchten te verplaatsen naar andere vliegvelden. EasyJet meldt dat alle vluchten vooralsnog volgens planning vertrekken. De budgetmaatschappij waarschuwt reizigers om op tijd naar Schiphol te komen wegens de lange wachttijden en adviseert de actuele reisinformatie in de gaten te houden.