KLM haalt volgens rapport Milieudefensie eigen klimaatdoelen niet

05 jun , 6:11 Landelijk
klm haalt volgens rapport milieudefensie eigen klimaatdoelen niet
ANP
KLM is een van de weinige luchtvaartbedrijven met een klimaatplan, maar de CO2-uitstoot van het bedrijf neemt er vooralsnog niet door af. Onderzoekers van Breda University of Applied Sciences stellen dat in een onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Ze becijferen dat de uitstoot van KLM niet daalt, maar met 6 procent zal stijgen tot 2030. Dat komt onder meer door beoogde groei van het aantal overstappers op Schiphol.
Die overstappers moeten vaak omvliegen en veroorzaken zo volgens het rapport veel meer CO2-uitstoot dan mensen die directe vluchten nemen. De strategie van KLM om juist meer overstappers via thuisbasis Schiphol te laten vliegen, is volgens de onderzoekers moeilijk te verenigen met de klimaatdoelen.
Volgens het rapport hebben slechts drie luchtvaartmaatschappijen wereldwijd een klimaatplan. Dat KLM daarbij hoort, vinden de onderzoekers op zich positief. Tegelijkertijd wil KLM de komende jaren groeien, net als het overkoepelende Air France-KLM. Om het klimaat te ontzien, wil de luchtvaartmaatschappij de uitstoot per 'tonkilometer' met 30 procent verminderd hebben in 2030. Volgens de onderzoekers gaat ook dat nog niet lukken. Ze stellen dat KLM met maatregelen die nu vaststaan nog maar tot de helft komt. Als ook voornemens die nog onzekerder zijn worden meegeteld, komt het bedrijf tot twee derde.
KLM zelf zegt de zorgen over klimaatverandering te delen en daarom "miljarden te investeren in een schonere en stillere vloot, alternatieve brandstoffen en elektrificatie van grondmateriaal". Zulke maatregelen brengen het bedrijf "dichter bij onze doelstellingen", reageert een woordvoerster. Het afschaffen van de hub-functie van Schiphol is volgens KLM geen oplossing. "Overstappers zullen via een andere luchthaven gaan reizen."
De onderzoekers uit Breda becijferen dat overstappers nu 60 procent van het totale aantal passagiers vormen. Ze wijzen er verder op dat duurzame vliegtuigbrandstof de komende jaren schaars is en dat KLM doorgaans niet vooraan staat om nieuwe types vliegtuigen te kopen. Het brandstofgebruik van de toestellen is momenteel "erg gemiddeld". Zou KLM hier ambitieuzer in zijn, dan zou dat het klimaatdoel volgens de onderzoekers ook dichterbij brengen.
Air France-KLM houdt woensdag een aandeelhoudersvergadering. Milieudefensie gaat daar met ruim honderd activistische aandeelhouders naartoe om kritische vragen te stellen.