Kopstukken cultuursector lopen te hoop tegen testwet

10 mei 2021, 15:27 Landelijk
kopstukken cultuursector lopen te hoop tegen testwet
ANP

Tientallen kopstukken uit de kunst- en cultuursector zijn zeer bezorgd over de gevolgen van de tijdelijke testwet voor musea, theaters, concertzalen en bioscopen. Ze vrezen dat mensen niet gaan komen door de testplicht en dat kunnen ze er niet meer bij hebben. Dat blijkt uit een brief in NRC, ondertekend door onder anderen directeur van het Holland Festival Emily Ansenk, directeur van het Groninger Museum Andreas Blühm, regisseur en acteur Hans Croiset, directeur van het Rijksmuseum Taco Dibbits, schrijver Arnon Grunberg en directeur van het Internationaal Theater Amsterdam Ivo van Hove.

"Deze nieuwe wet betekent nog meer hindernissen en beperkingen voor bezoek aan cultuur. Beperkingen die wel worden ingevoerd maar waar de einddatum niet van gegeven wordt", zeggen ze.

Ze hopen dat de Tweede Kamer de testwet verwerpt of minstens aanpast, staat in het epistel. Dat is ook onderschreven door onder anderen de directeur van het Van Gogh Museum Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis Martine Gosselink, cabaretier Freek de Jonge en acteur Jeroen Krabbé.

"Bezoek aan culturele instellingen als musea en theaters mag als deze wet te ver wordt doorgevoerd alleen als de bezoeker kan bewijzen zojuist getest te zijn. Deze drempel blijkt voor het publiek te groot te zijn. Dat hebben de zogenaamde pilottests voor toegang van de afgelopen tijd bewezen", schrijven initiatiefnemers van de brief, directeur van cultureel centrum De Balie in Amsterdam Yoeri Albrecht en kunstenaar Tinkebell.

Ze vinden ook fotograaf Erwin Olaf, acteur Gijs Scholten van Aschat, directeur van het Kunstmuseum Den Haag Benno Tempel, regisseur Eddy Terstall en directeur van het Holland Dance Festival Samuel Wuersten aan hun zijde. "Dit kan de culturele sector financieel niet meer aan. Dus zullen na invoering van de testwet extra financiële steunmaatregelen noodzakelijk blijven", meent het gezelschap.

Ze vinden dat er een "goed, goedkoop en praktisch alternatief" is, namelijk gewoon het volgen van de coronaprotocollen die vorig jaar zijn ontwikkeld. "De uitgebreide ervaring van vorig jaar kan onmiddellijk weer ingezet worden. Uit de maanden waarin musea, theaters en bioscopen open waren is duidelijk gebleken dat er geen extra uitbraken van corona voorkwamen bij cultuurbezoek, kortom dat dat veilig kan. Zonder dat dit extra wetgeving of investeringen vereist."