Twente Airport spant een kort geding aan tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vanwege onenigheid over de drie overgebleven jumbojets die Lufthansa op het vliegveld heeft geparkeerd. Met de inspectie is eerder afgesproken dat die voor eind juni moeten vertrekken, maar het vliegveld wil dat ze toch langer kunnen blijven staan.
Met Lufthansa heeft het vliegveld namelijk een parkeercontract tot eind juni volgend jaar. Twente Airport vreest dat als de Boeing 747-toestellen voor die tijd moeten vertrekken de Duitse luchtvaartmaatschappij de rekening van de overplaatsing bij het vliegveld neerlegt vanwege contractbreuk. De schade voor Twente Airport zou dan kunnen oplopen tot 800.000 euro.
"Ik betreur het om als publieke organisatie een andere overheidsorganisatie voor de rechter te moeten dagen", zegt voorzitter Jeroen Diepemaat van het vliegveldterrein. "Maar alles afwegende zien we geen andere oplossing om grote en onnodige maatschappelijke schade te voorkomen." Een woordvoerster van de inspectie laat weten de situatie te betreuren en de ontwikkelingen verder af te wachten.
Over de jumbojets is al langer gedoe. Lufthansa parkeerde zes van deze imposante toestellen vorig jaar zomer op het Twentse vliegveld, omdat er door de coronacrisis vrijwel geen lange vluchten zijn. Maar van de inspectie hadden ze daar eigenlijk nooit mogen landen.
Toen de luchthaven vorig jaar verzocht om toestemming de toestellen te laten vertrekken, kreeg ze die niet omdat het vliegveld niet aan de veiligheidseisen voldoet. Ook toen dreigde een rechtszaak. Dat kwam er niet van doordat de partijen een overeenstemming hadden bereikt.
De inspectie gaf Twente Airport in oktober onder bepaalde voorwaarden een tijdelijke ontheffing tot eind juni voor het vertrek van de Boeings. In de tussentijd zijn drie toestellen vertrokken. Maar de luchthaven wil nu voor de andere drie jumbojets langer de tijd hebben.