Kritiek ombudsman over gebrekkige postbezorging

01 mrt , 20:13 Landelijk
anp010325124 1
ANP

DEN HAAG (ANP) - De Nationale ombudsman maakt zich grote zorgen over de betrouwbaarheid van de postbezorging door de overheid. De ombudsman heeft een groot aantal klachten ontvangen over instanties als het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), het Openbaar Ministerie, de rechtspraak, de IND, de uitkeringsinstanties UWV en SVB, de Belastingdienst en gemeenten. Brieven van deze instellingen komen te laat aan of zelfs nooit aan, schrijft Reinier van Zutphen in zijn brief aan de minister van Binnenlandse Zaken, Judith Uitermark. Volgens de ombudsman worden klachten over verdwenen of te late post bovendien steevast afgewezen, waardoor gedupeerde burgers nergens terechtkunnen.

In zijn brief beschrijft de ombudsman schrijnende situaties. Zo ontving een burger direct een dwangbevel voor waterschapsbelasting, een eerdere aanmaning was kwijtgeraakt in de post. Haar klacht werd door het waterschap niet in behandeling genomen. Een andere burger ontving een belangrijke uitspraak van de rechtbank pas nadat de beroepstermijn al gedeeltelijk was verstreken.

"Hoe de overheid zich nu opstelt is onbehoorlijk. Op deze manier komen de problemen op het bordje van de burger terecht in plaats van bij de niet-functionerende postbezorging", zegt Van Zutphen. Hij roept overheden op burgers niet op te zadelen met bewijsproblemen rond te laat bezorgde of verloren post. Hij pleit voor een soepele omgang met termijnen. Ook vraagt hij overheden om klachten over gebrekkige postbezorging beter te behandelen.

De ombudsman heeft ook brieven gestuurd aan de minister van Economische Zaken (verantwoordelijk voor de postmarkt), de minister en staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris voor Rechtsbescherming.