Lockheed Martin, de fabrikant van de Joint Strike Fighter (JSF), maakt zich niet druk om klachten van onder meer president Donald Trump over de hoge kosten van de straaljager. Het Amerikaanse defensieconcern staat op het punt de laatste testfase in te gaan en denkt de eerste operationele toestellen volgend jaar volgens plan aan Nederland te kunnen leveren.
Dat heeft bestuurder Jack Crisler van het Amerikaanse concern gezegd in een interview met het ANP. Het productieproces van het toestel, ook wel bekend als de F-35 Lightning II, ligt volgens hem nog altijd op schema, evenals het kostenplaatje voor Nederland.
Onlangs was er in de VS ophef over een bericht dat de Amerikaanse overheid zou willen dat Lockheed de totale kosten van het project terugbrengt. Die zijn begroot op 1,1 biljoen dollar tot in 2077. Trump heeft eerder tevens meermalen aangegeven het gevechtsvliegtuig van Lockheed te duur te vinden.
Crisler, die tijdelijk in Nederland was, erkent dat er zorgen zijn geuit. Maar voor afgesloten contracten heeft dit allemaal geen gevolgen. Zelf vindt hij dat er sowieso niet zoveel waarde aan dat totaalbedrag moet worden gehecht. Bijna de helft betreft namelijk reguliere inflatie en dat is voor een tijdspanne van bijna zestig jaar toch niet nauwkeurig te voorspellen. De kosten per vliegtuig gaan komende jaren daarbij vrijwel zeker omlaag.
Ook de vraag of de wereldwijde productie van de JSF nog hinder kan ondervinden van Trumps importheffingen en streven om werk naar de VS terug te halen, wimpelt Crisler weg. ,,Natuurlijk kan ik de politiek niet beïnvloeden'', zegt hij. ,,Maar dat is niet iets waar ik me zorgen over maak.''
Het JSF-project speelt al sinds in de jaren negentig werd gestart met de zoektocht naar een opvolger van de F-16's van de luchtmacht. Pas een paar jaar terug hakte Nederland de knoop door en maakte zo'n 4,5 miljard euro vrij voor het aanschaffen van in totaal 37 JSF's. De laatste daarvan moeten in 2023 klaar zijn.
Nederland is daarmee een kleine afnemer vergeleken met bijvoorbeeld de VS zelf. Wereldwijd zullen er uiteindelijk meer dan 3000 JSF's worden gemaakt, waarvan de laatste waarschijnlijk pas rond 2040 de lucht in gaan.
Ons land is evenwel niet alleen klant, veel JSF-onderdelen worden hier ook gemaakt. Dat levert de Nederlandse industrie veel geld op. Volgens Crisler heeft Nederland al voor zeker 1,4 miljard dollar aan productie- en onderhoudsopdrachten in de wacht gesleept. En er valt ook nog veel te winnen, aldus de Lockheed-bestuurder.