Steeds meer webwinkels betalen te laat of helemaal niet het volledige bedrag terug als ze een bestelling teruggestuurd krijgen. De stelt de Consumentenbond na onderzoek bij ruim 200 webwinkels. Volgens de bond betaalden 76 van de 203 winkels (37 procent) minimaal een van de drie bestellingen niet of te laat terug. Dat is meer dan uit eerdere onderzoeken van de bond is gebleken.
32 winkels waren drie keer te laat met terugbetalen. Zes winkels betaalden niets terug. De bond onderzocht voor de zesde keer hoe webwinkels omgaan met retourzendingen. Mysteryshoppers bestelden bij ruim 200 webwinkels op drie verschillende momenten een product. Binnen de bedenktermijn van 14 dagen stuurden ze de bestellingen weer terug. Webwinkels die niet op tijd (volledig) terugbetaalden, kregen tot twee keer toe een herinnering. Wettelijk zijn online winkels verplicht het bedrag, inclusief de bezorgkosten, binnen 14 dagen terug te betalen.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond noemt de uitkomsten zorgelijk. Volgens haar zou ook het keurmerk Thuiswinkel.org zich dit moeten aantrekken. "Van de onderzochte webwinkels die bij Thuiswinkel.org zijn aangesloten, ging ruim de helft de mist in. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Dat moet je je als keurmerk aantrekken."