Het nieuwe vakantiemeldpunt van de Consumentenbond heeft in een paar uur tijd al bijna 500 klachten binnengekregen. Ruim de helft van de klachten gaat over vliegtickets. Verder gaan ze veelal over pakketreizen en accommodaties, meldt de Consumentenbond.
Veel vakanties en reizen zijn geannuleerd of omgeboekt sinds de uitbraak van het coronavirus. Reisaanbieders houden zich daarbij niet altijd aan de regels. Om de knelpunten in kaart te brengen, begon de Consumentenbond het meldpunt.
"We zijn verbaasd over de hoeveelheid klachten dat al binnen is gekomen", vertelt een woordvoerster van de Consumentenbond. Ze benadrukt dat de bond niet de individuele problemen gaat oplossen, maar de knelpunten in kaart wil brengen om vervolgens met de vakantieaanbieders in gesprek te gaan om de problemen op te lossen.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond zei eerder begrip te hebben voor de moeilijke situatie waarin reisaanbieders zitten. "Maar dat wil niet automatisch zeggen dat consumenten daar voor op moeten draaien. Reisaanbieders moeten zich, ook in deze bijzondere omstandigheden, houden aan de wettelijke regels."