Ruim een jaar geleden kondigde Arnhem de strengste milieuzone van Nederland aan. Dit betekent dat diesels van voor 2005 (grofweg Euro 3 en ouder) in het vervolg buiten de centrumring moeten blijven. In steeds meer Europese steden zijn milieuzones van kracht. Maar ook in ons eigen land krijgen we er vanaf 2020 steeds meer mee te maken. Nieuws.nl vroeg
Carpardoo , expert in auto-onderdelen en accessoires, die een actueel overzicht heeft gemaakt.
Automobilisten die op diesel rijden kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten die een milieuzone invoeren, kunnen dieselauto’s die op 1 januari 2020 ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar, in hun zone weigeren. Dit heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onlangs gemeld.
Voorstel staatssecretaris
Voor benzineauto’s blijven de milieuzones wel toegankelijk. Verder komt er een systeem van eenduidige bebording dat begrijpelijk is voor de automobilist. De ministerraad heeft onlangs ingestemd met het voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Het voorstel wordt nu ter beoordeling aan zowel de Eerste als de Tweede Kamer gezonden. Als je van plan bent om met een oudere auto op pad te gaan, zowel in Nederland als straks tijdens de zomervakantie in Europa, is het handig om te weten waar de milieuzones zich bevinden.
Milieuzones grote steden
In Utrecht geldt sinds 1 januari 2015 een milieuzone voor personenauto’s en bestelbusjes die op diesel rijden en vóór 1 januari 2001 voor het eerst een kenteken hebben gekregen. Voor vrachtwagens geldt de milieuzone al sinds 2007. De milieuzone geldt ook voor personen- en bestelauto’s die op benzine/lpg rijden en voor 1 juli 1992 zijn geregistreerd. De milieuzone bevindt zich in het stationsgebied, de Jaarbeurs, de Binnenstad en enkele aangrenzende wegen.
Rotterdam
Rotterdam had aanvankelijk hetzelfde beleid als Utrecht, maar dit gaat weer verdwijnen. Benzineauto’s van voor 1 juli 1992 zijn sinds eind juni 2018 weer welkom in de stad. Per 1 januari 2020 wordt de milieuzone voor dieselauto’s van voor 2001 opgeheven. De milieuzone voor vrachtverkeer in de blijft wel gelden. De milieuzone bevindt zich onder andere in het stationsgebied, de Stadsdriehoek, de wijk Cool en het Oude Westen.
Arnhem
Arnhem heeft sinds dit jaar de strengste milieuzone van Nederland. Al sinds 1 januari 2014 geldt voor oude vrachtwagens een milieuzone in Arnhem. Per 1 januari 2019 geldt de milieuzone ook voor diesel personenauto’s van voor 2004. De milieuzone bevindt zich in de Arnhemse centrumring met uitzondering van het Airborneplein.
Amsterdam
In Amsterdam worden vanaf 1 januari 2018 alle brommers en scooters van voor 1 januari 2011 geweerd. Daarnaast worden geen nieuwe parkeervergunningen meer afgegeven voor dieselauto's die gebouwd zijn voor 1 januari 2005, of benzineauto's van voor 1 juli 1992. In Leiden is er mogelijk vanaf 2020 een verbod op vervuilende brommers en scooters in het centrum. In Nijmegen wil de gemeente vanaf 1 januari 2020 een milieuzone instellen. Hoe deze er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.
Kenteken checken
Rij je toch met een vervuilende auto in een milieuzone en heb je geen ontheffing? Dan betaal je een boete van 95 euro plus 9 euro administratiekosten. In Arnhem krijgen overtreders van personenauto’s tot en met maart 2019 nog een waarschuwing. Vanaf 1 april volgt een boete van 230 euro. Doe daarom voor vertrek een milieuzone
kenteken check , zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.