Tussen Goes en Middelburg reden er dinsdagochtend en een deel van de middag minder treinen als gevolg van koperdiefstal, meldt spoorbeheerder ProRail. De diefstal op het traject leidde tot een seinstoring, met vertraging tot gevolg. De problemen zijn inmiddels opgelost en de treinen rijden weer als normaal.
ProRail wordt wel vaker geconfronteerd met koperdiefstal. Naast overlast op het spoor, kost het de spoorbeheerder ook veel geld. Zaken die ontvreemd worden, zijn bijvoorbeeld bliksemafleiders, bekabeling of spoorstaven.
Tot nu toe dit jaar zijn er veertig koperdiefstallen geweest, meldt een woordvoerder van ProRail. De afgelopen jaren lag dit aantal redelijk stabiel met gemiddeld honderd ontvreemdingen. Dat is fors minder dan de topjaren 2011 en 2012 toen er respectievelijk vijfhonderd en 360 koperdiefstallen waren.
ProRail hoopt een verdere daling van het aantal ontvreemdingen te bereiken door beter toezicht met camera's, meer hekken en waar mogelijk gebruik van het veel goedkopere aluminium in plaats van koper.