Ongeveer een kwart van de Nederlandse musea dreigt dit jaar in de financiële problemen te komen. De belangrijkste reden hiervoor zijn de veel lagere bezoekcijfers dan voor de verplichte sluitingen vanwege de coronapandemie, meldt de Museumvereniging na een interne rondgang.
Vooral voor musea met een gemeente als hoofdfinancier en privé-gefinancierde musea dreigt financiële malaise, aldus de brancheorganisatie van de ruim 450 musea in Nederland. Voor de coronacrisis waren er volgens de organisatie jaarlijks 33 miljoen bezoeken aan musea, waarvan 10 miljoen door buitenlandse toeristen. "Na de coronacrisis is die laatste groep nog niet teruggekeerd en blijft ook veel binnenlands publiek uit voorzichtigheid thuis. Daarbovenop komen de hogere energieprijzen."
Diverse musea handhaven volgens de Museumvereniging intussen nog tijdvakken die je als bezoeker kunt reserveren, net als in de coronacrisis. Maar daar is juist vraag naar, zegt ook het Kunstmuseum in Den Haag. "We krijgen toch vaak van bezoekers terug dat ze het druk vinden op zaal en daarom willen we nog een beetje doseren." De Museumvereniging sluit niet uit dat het werken met tijdvakken een blijvertje is, omdat veel klanten ze juist waarderen. Volgens een woordvoerster zijn er tijdens de crisis "prettige ervaringen" mee opgedaan. Het gebruik ervan leidt volgens haar dus ook niet zozeer tot minder bezoeken, maar tot een betere spreiding van de belangstellenden en die wordt door hen op prijs gesteld. "En meestal kun je aan de kassa gewoon een kaartje kopen."
Marcel Teheux van Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven zegt dat de huidige situatie voelt als ‘keeping up appearances’. "We hebben flink ingeteerd op de publieksinkomsten en reserves. Tentoonstellingen zijn verlengd en nieuwe tentoonstellingen zijn voornamelijk uit eigen collectie samengesteld, om kosten te besparen en ook hier resulteert dat in minder urgentie voor bezoek, een neerwaartse spiraal."
Volgens de vereniging is extra subsidie voor veel musea noodzakelijk. "De oproep aan gemeenten is om het beschikbare restant van de ruim 400 miljoen voor lokale cultuur ook daadwerkelijk aan culturele instellingen zoals musea te besteden."
Komende maandag start de Nationale Museumweek, een landelijke campagne van de museumbranche. In het kader van het thema #OpenJeWereld worden werkgevers opgeroepen werknemers een paar uur 'museumvrij' te geven.