Bijna twee op de drie (65 procent) plastic verpakkingen van producten uit de supermarkt zijn niet of maar beperkt recyclebaar. Maar meer dan de helft van de verpakkingen die niet goed te recyclen zijn, wordt dat wel met een of twee simpele aanpassingen in het ontwerp van de verpakking. Dat meldt Natuur & Milieu na onderzoek.
De milieuorganisatie onderzocht verpakkingen van producten die mensen veel gebruiken in het dagelijks leven, zowel huismerken als A-merken, en maakte daarbij een vergelijking tussen de grootste supermarkten van Nederland. Alle supermarkten die in het onderzoek zijn betrokken, hebben het zogenoemde Plastic Pact onderschreven, waarin afspraken zijn gemaakt om zoveel mogelijk 100 procent recyclebare verpakkingen op de markt te brengen, geeft Natuur & Milieu aan. "Maar al deze mooie woorden ten spijt, moeten we concluderen dat supermarkten en producenten als het erop aankomt marketing en gebruikersgemak toch vóór duurzaamheid laten gaan", aldus Jelmer Vierstra van Natuur & Milieu.
Volgens de milieuorganisatie doen huismerken het op recyclebaarheid beter dan de A-merken. In vergelijking met de andere supermarkten scoren daarnaast Jumbo en Ekoplaza het slechtst: het aantal verpakkingen dat niet te recyclen is ligt hoger en het is ook moeilijker om de verpakkingen wel goed recyclebaar te krijgen, aldus de organisatie. Jumbo en Albert Heijn lopen volgens Natuur & Milieu voorop met een heldere en volledige weggooi-instructie. "Bij Ekoplaza en Lidl echter ontbreekt bij het overgrote deel van de verpakkingen goede informatie."
Volgens Vierstra levert het al een enorme verbetering op als producenten en supermarkten een beetje beter hun best doen. Als het etiket bijvoorbeeld van papier is, en vastgelijmd zit op plastic, zit dat recycling in de weg.
Natuur & Milieu wil dat de overheid ervoor zorgt dat supermarkten en producenten alleen nog maar verpakkingen maken die goed recyclebaar zijn. "De kwaliteit van de plastics moet behouden blijven, anders is er geen sprake van effectieve recycling van grondstoffen", aldus Vierstra. De organisatie vindt ook dat er meer moet gebeuren om ervoor te zorgen dat consumenten kiezen voor herbruikbare verpakkingen. "Uiteindelijk is een herbruikbare verpakking natuurlijk nog beter dan een wegwerpverpakking", zegt Vierstra. Hij denkt bijvoorbeeld aan korting voor de consument die kiest voor hervulbare sapflessen.