De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen, die zondag ingaat, gooit de treintijden niet ingrijpend op de schop. ,,Vorig jaar hebben we een heel nieuw ontwerp gemaakt en deze nieuwe dienstregeling borduurt daar op voort'', zegt een woordvoerder.
Belangrijkste wijziging is de tienminutentrein, die vanaf zondag zeven dagen per week tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven pendelt. Omdat er daardoor meer treinen rijden, hebben de reizigers minder wachttijd en meer kans op een zitplaats. De NS hoopt op termijn ook tienminutentreinen tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem in te zetten. ,,Maar daarvoor moeten we eerst de infrastructuur nog aanpassen.''
Met de nieuwe dienstregeling worden dagelijks 130 treinen extra ingezet, vijftig intercity's en tachtig sprinters. Op verschillende trajecten probeert de NS problemen op te lossen. Zo wordt de reistijd tussen Zeeland en Noord-Brabant een kwartier korter, omdat de stoptrein die de Zeeuwse steden verbindt gedeeltelijk een intercity wordt. Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden en ook tussen Utrecht Centraal en station Houten Castellum worden tijdens de spits meer treinen ingezet. In de avonden en de weekends wordt de verbinding tussen Schiphol en Nijmegen verbeterd.
,,We kunnen niet voor alle reizigers goed nieuws brengen, sommigen krijgen juist een langere reistijd. Maar onder de streep hebben we voor meer reizigers een betere verbinding.''
Het spoorboekje is niet het enige dat zondag verandert. Vanaf dan spreekt de NS in de intercommededelingen op stations en in de treinen niet meer 'dames en heren' aan, maar 'beste reizigers'. ,,Maar de conducteurs bepalen in direct contact zelf hoe ze iemand aanspreken.''
De dienstregeling gaat gelijktijdig in met nieuwe dienstregelingen in heel Europa. ,,Daarom kunnen we zelfs niet één dag afwijken'', verklaart de woordvoerder.