Nieuwe regels rondom elektrische fiets zorgen voor gevaarlijke situaties

31 aug 2017, 9:01 Landelijk
bike 2380576 1920
Pixabay
Elektrische fietsen zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze gaan hard, maar van het feit dat de zogenoemde speed-pedelecs, elektrische fietsen waarmee je 45 kilometer per uur kunt halen, sinds kort op de rijbaan rijden, zullen automobilisten vermoedelijk opkijken. Ze zijn te snel voor het fietspad, maar zijn ze niet te traag voor de rijbaan?
Waar een elektrische fiets eerst alleen populair was onder ouderen, heeft het voertuig nu het hart veroverd van talloze Nederlanders; van jong tot oud. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er in Nederland tienduizend elektrische fietsen zijn. De speed-pedelec is de ultieme elektrische fiets. Je kunt er namelijk tot 45 kilometer per uur mee rijden. Vooral forensen die tot 15 kilometer moeten overbruggen naar hun werk, stappen op deze snelle stalen ros. Met deze fiets ben je vaak sneller dan met de auto in het drukke stadsverkeer en ook sneller dan met het openbaar vervoer.
Door Europese regels wordt de speed-pedelec gezien als een bromfiets. Dit heeft gevolgen voor de eigenaar van een speed-pedelec. Tot dit jaar kon je deze fietsen verzekeren als een snorfiets, maar nu is het een bromfiets en dien je dus een bromfietsverzekering af te sluiten. De verzekeringsplicht geldt voor de wettelijke aansprakelijkheid (WA). Tot 1 januari hadden de fietsen een blauwe kentekenplaat, maar deze is nu vervangen door een gele. Er gold een overgangsfase die tot 1 juni duurde. Verder moeten bestuurders van een speed-pedelec voortaan een helm dragen.
Veel eigenaren van een speed-pedelec zijn allesbehalve blij met de nieuwe regelgeving. Ook de RAI Vereniging en de Fietsersbond vinden het onbegrijpelijk dat speed-pedelecs zelfs geweerd worden van snelfietsroutes. Een helm dragen, zorgt voor extra veiligheid, maar de bestuurders verbannen naar de rijbaan heeft een averechts effect. De speed-pedelecs kunnen zich niet aanpassen aan de snelheid van het verkeer op de rijbaan. Daarnaast hebben verkeersdeelnemers weinig begrip voor de bestuurders van speed-pedelecs. Van bromfietsen weet iedereen dat ze op de weg horen, maar bij een elektrische fiets is dat een ander verhaal. Irritaties kunnen voor onveilige situaties zorgen.
Omdat de nieuwe verkeersregels leiden tot gevaarlijke situaties, heeft de provincie Gelderland besloten de regels terug te draaien. Ook in Utrecht en Almere wordt daarover gesproken.