Nieuwe Waterweg tot zondag gestremd na kortsluiting tunnelwerk

01 apr 2023, 11:12 Landelijk
nieuwe waterweg langer gestremd door kortsluiting bij tunnelwerk
ANP
De Nieuwe Waterweg in de Rotterdamse haven is dit weekend langer gestremd voor de scheepvaart doordat geplande werkzaamheden uitlopen. Bij het plaatsen van het eerste tunneldeel voor de nieuwe Maasdeltatunnel is namelijk iets niet goed gegaan. De vaarroute had zaterdag rond 10.00 uur weer vrij moeten zijn, maar Rijkswaterstaat meldt zaterdagmiddag dat schepen geen doorgang krijgen tot in ieder geval zondagochtend 07.00 uur.
Het eerste tunneldeel van de Maasdeltatunnel ligt inmiddels wel op de juiste locatie. Maar door lekkage bij het zogeheten kopschot, waar over twee weken het tweede tunneldeel aan gekoppeld moet worden, is kortsluiting ontstaan waardoor de pompen niet werken. Rijkswaterstaat werkt momenteel aan een oplossing om het werk te kunnen afmaken.
Dat gebeurt door extra leidingen en extra pompen te plaatsen om water uit het tunneldeel te kunnen pompen. "Duikers zijn hard aan het werk om de lekkage te dichten. Een deel van de lekkage hebben zij al kunnen dichten maar we hebben meer tijd nodig", laat Rijkswaterstaat via Twitter weten.
Volgens een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam zorgt de situatie zaterdag niet voor een grote file aan schepen. Dat komt omdat scheepvaartverkeer van tevoren al was geïnformeerd dat de Nieuwe Waterweg van vrijdag tot zaterdag lange tijd gestremd zou zijn. Binnenvaartschepen kunnen omvaren via het Hartelkanaal en de Oude Maas.
Zeeschepen die worden gehinderd moeten wel langer wachten op zee voordat ze de haven in kunnen. Een woordvoerder van ondernemersvereniging evofenedex, die voor duizenden bedrijven in Nederland de handels- en logistieke belangen behartigt en daarom mogelijk meer kan zeggen over de economische impact van de stremming, was zaterdag niet bereikbaar voor commentaar.
De in aanleg zijnde Maasdeltatunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding. Die moet vanaf 2024 snelweg A20 bij Vlaardingen gaan verbinden met de A15 bij Rozenburg. De tunneldelen waaruit de tunnel zal bestaan zijn 185 en 205 meter lang. In Nederland zijn volgens het Havenbedrijf Rotterdam niet eerder tunneldelen van deze omvang gebouwd en afgezonken.