De Nederlandse Spoorwegen zetten in de dienstregeling van 2023 een tiende minder treinen in dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De stap heeft te maken met de personeelstekorten waarmee het spoorbedrijf kampt. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september worden al stapsgewijs aanpassingen gedaan.
Volgens NS is de huidige dienstregeling nog gebaseerd op de verwachte "forse" reizigersgroei uit 2019. "De wereld ziet er nu echt anders uit", zegt waarnemend president-directeur van de NS, Bert Groenewegen. Groenewegen ziet dat de huidige dienstverlening met het tekort aan collega’s niet volledig kan worden waargemaakt. Dat zorgt voor uitval van treinen, teleurstellingen bij reizigers en een te hoge werkdruk. Aanpassingen in de dienstregeling zijn volgens hem daarom noodzakelijk, om "collega’s weer meer ruimte te geven om weer op een normale manier hun werk te kunnen doen".
Zo wordt het aantal intercity's dat per uur rijdt vanaf 5 september al aangepast van zes naar vier. In de weekenden en in de avonduren rijdt de NS nog maar met twee intercity's en sprinters per uur, in plaats van vier. De avonddienstregeling gaat vanaf die datum bovendien in om 20.00 uur. Dat was voorheen altijd 22.00 uur.
Het spoorbedrijf erkent dat reizigers zullen moeten wennen aan de aanpassingen. Zo kunnen sommige treinen drukker zijn dan voorheen. In de daluren, avonduren en in het weekend zullen reizigers daarnaast vaker moeten overstappen. Met de aanpassingen hoopt de NS te voorkomen dat reizigers kort voor hun reis te maken krijgen met uitval van treinen.
De officiële dienstregeling voor 2023 gaat op 11 december in. Vanaf dan zullen er in de spits op vrijdag minder intercity's per uur rijden, twee in plaats van vier. In daluren, avonduren en in het weekend vertrekken intercity's en sprinters nog maar twee keer per uur in plaats van vier keer. Opvallend is dat de NS op één traject de planning opschaalt. Zo rijden treinen op het traject tussen Eindhoven en Amsterdam van maandag tot en met donderdag elke tien minuten. Dat was elk kwartier.
Rover is niet blij met de plannen van NS. De reizigersvereniging gaat zich buigen over een advies voor de voorgestelde dienstregeling. "Hierbij letten we er vooral op dat de dienstregeling nergens onder de ondergrens van 2 treinen per uur komt, en er geen gaten en/of lange overstappen ontstaan door de wijzigingen." Verder vindt Rover het belangrijk dat de dienstregeling voorspelbaar is, en dat de geplande wijzigingen goed gecommuniceerd worden naar reizigers.
Spoorbeheerder ProRail zegt begrip te hebben voor het besluit van NS. "Nu NS heeft aangegeven dat er tien procent minder treinen gaan rijden volgend jaar, zullen we onderzoeken hoe we de vrijgekomen ruimte op het spoor kunnen benutten voor andere vervoerders", aldus ProRail.