Ocean Cleanup haalt met hulp Fins bedrijf plastic uit rivieren

10 dec 2020, 9:10 Landelijk
ocean cleanup haalt met hulp fins bedrijf plastic uit rivieren
ANP
The Ocean Cleanup, de organisatie van de Nederlandse uitvinder Boyan Slat, gaat een samenwerking aan met het Finse Konecranes. Dit bedrijf gaat apparaten in serie produceren die plastic uit rivieren halen, voordat het naar de oceaan stroomt.
Volgens de Nederlandse organisatie is de samenwerking een belangrijke stap om de duizend meest vervuilende rivieren ter wereld aan te pakken. Die rivieren, 1 procent van het totale aantal rivieren op aarde, voeren 80 procent van het plastic aan dat in de oceanen terechtkomt, rekent Slat voor. "Rivieren zijn de aders van de oceanen."
Het eerste prototype van de Interceptor werd eind vorig jaar onthuld. Momenteel zijn al exemplaren van de drijvende machine aan het werk in Maleisië, Indonesië en binnenkort ook de Dominicaanse Republiek en Vietnam. Een vijfde en zesde Interceptor zijn in de maak. Over circa anderhalf jaar hopen The Ocean Cleanup en Konecranes de productie op te voeren.
Konecranes is een multinational die is gespecialiseerd in de productie en service van kranen en hijsapparatuur. Het voordeel van samenwerking met zo'n groot bedrijf is dat ze op industriële schaal kunnen produceren en een internationaal netwerk hebben dat voor het onderhoud kan worden gebruikt, zegt de oprichter van The Ocean Cleanup. "Ons doel is niet om een imperium te bouwen." De organisatie zoekt juist samenwerking met anderen. "Dan gaat het sneller dan wanneer we alles zelf doen."
The Interceptor volgt op de plasticvanger waarmee The Ocean Cleanup de zogeheten plasticsoep in de Stille Oceaan probeert aan te pakken. Een belangrijk verschil is dat daar niemand direct verantwoordelijk voor is, terwijl rivieren horen bij het grondgebied van landen. Slat hoopt dan ook op samenwerking met overheden. Zij hebben volgens hem alle reden om het plastic uit hun rivieren te willen halen, want dat veroorzaakt niet alleen ecologisch, maar ook economisch veel schade. Bijvoorbeeld aan de visserij en het toerisme. Aan het verdienmodel wordt nog gewerkt.
Slat benadrukt dat The Ocean Cleanup een non-profitorganisatie is. Die moet wel uit de kosten komen, maar hoeft geen winst te maken. Konecranes ziet wel mogelijkheden om de samenwerking winstgevend te maken, zegt topman Rob Smith. Daarnaast is het bedrijf "trots op de samenwerking" vanwege de duurzame doelstellingen.
Uiteindelijk hoopt The Ocean Cleanup overbodig te worden. "Dat gaat nog wel een tijd duren", zegt Slat. Hij zou graag zien dat plastic over een aantal jaren net zo goed wordt ingezameld en gerecycled als aluminium. Daarnaast vindt de uitvinder dat de plasticproductie zo zou moeten veranderen, dat plastic geen schade meer veroorzaakt als het toch in het milieu terechtkomt.