Om de veiligheid op treinstations te vergroten en te voorkomen dat veel mensen tegelijk op één plek zijn, brengt ProRail in kaart hoe reizigers lopen. Dat gebeurt onder meer met sensoren die bewegingen van mensen anoniem meten. De spoorbeheerder werkt samen met de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) aan een onderzoek naar het gedrag van menigten.
Het gedrag van treinreizigers is door de corona-afstandsregel sterk veranderd. Het onderzoek laat zien hoe ze zich bewegen in de 1,5 meter-maatschappij. Door corona zijn er veel minder mensen op stations maar die hebben door de afstandsregel wel veel meer ruimte nodig.
"Daardoor kunnen nieuwe knelpunten op perrons ontstaan, die voorheen geen probleem vormden", zegt Frank van Schadewijk, loopstroomdeskundige bij ProRail. "Met betere informatie kunnen we betere stations ontwerpen en gerichter communiceren naar onze reizigers."
Op een van de drukste perrons van Nederland, bij spoor 5 op Utrecht Centraal, hangen sinds 2017 sensoren die dag en nacht de bewegingen van reizigers meten. Onderzoeker Alessandro Corbetta van de Eindhovense universiteit: "We zouden onze kennis en onze systemen ook graag op andere plekken inzetten, bijvoorbeeld om musea, stadions en luchthavens te ondersteunen."