De goededoelenactie Serious Request van NPO 3FM heeft dit jaar ruim 2,3 miljoen euro opgeleverd. Dat is opnieuw iets meer in vergelijking met recente jaren. Alle donaties gaan dit keer naar stichting Het Vergeten Kind.
Dj's Sophie Hijlkema, Rob Janssen en Barend van Deelen zaten afgelopen week in het Glazen Huis in Amersfoort opgesloten. Zaterdag aan het einde van de middag ging de sleutel weer van het slot en werd het eindbedrag onthuld.
"Ongelooflijk!", riep Janssen het toegestroomde publiek toe. "Deze is voor jullie namens alle vergeten kinderen in Nederland! Jullie waren geweldig!"
Jansen kijkt terug op op een "hartverwarmende"editie van het Glazen Huis, vertelt hij aan het ANP. "Heel Nederland was supergoed bezig", vindt Janssen. "Van de scouting, tot bejaardentehuizen en studentenclubs, iedereen kwam in actie. Het was zo snel voorbij gegaan, het was een hartverwarmende week."
Sinds 2019 zit de opbrengst van Serious Request weer in de lift, nadat een jaar eerder het laagste bedrag sinds de start in 2004 werd opgehaald. Vorig jaar was de opbrengst iets meer dan 2 miljoen euro. Op het hoogtepunt tussen 2012 en 2014 werd drie jaar op rij meer dan 12 miljoen euro verzameld.
"Ik heb het gevoel dat het Glazen Huis sinds 2017 nu echt terug is", zegt Janssen. "Als het volgend jaar doorgaat, zou ik sowieso weer ja zeggen. Op deze manier je werk inzetten is het mooiste wat je kan doen."
De actie kreeg afgelopen week na een paar dagen met een tegenslag te maken toen Hijlkema en Janssen corona bleken te hebben. De actie ging door maar het Glazen Huis ging wel verder op slot. Gasten konden alleen in gesprek met de dj's bij de brievenbus.