Een actie tegen palmolie heeft volgens Milieudefensie zaterdag tot overbelaste lijnen geleid bij ABN AMRO, ING en Rabobank.
Bekende Nederlanders als Froukje Jansen, boze bankklanten en burgers belden de banken volgens de milieuorganisatie plat vanuit een callcenter op de Dam in Amsterdam en ruim tweehonderd locaties in het land. Zij eisen dat de banken hun geld weghalen bij de palmolie-industrie; een industrie die verantwoordelijk is voor grootschalige ontbossing, landroof en mensenrechtenschendingen. In totaal zijn per telefoon en internet meer dan 3500 klachten ingediend. De gemiddelde wachttijd liep op tot tien minuten, zegt Milieudefensie.
,,De massale klachtenstroom laat duidelijk zien dat Nederlanders willen dat hun spaargeld bijdraagt aan een betere wereld; niet aan de kap van het regenwoud. Banken, luister naar je klanten, en bescherm het regenwoud!”, aldus Rolf Schipper, campagneleider van Milieudefensie.