Museum Mauritshuis in Den Haag richt een permanente presentatie in over Johan Maurits, graaf van Nassau-Siegen (1604-1679) en bouwheer en naamgever van het Mauritshuis. Keek het museum eerder vooral naar de betekenis voor kunst, architectuur en wetenschap van Johan Maurits, nu heeft het vanaf 24 september ook blijvend aandacht voor zijn rol als gouverneur van de kolonie Nederlands-Brazilië en zijn optreden in de trans-Atlantische slavenhandel, aldus een woordvoerder.
Er wordt een hele zaal aan de graaf besteed. Daar gaat het niet om kunstwerken alleen. Twee onderzoekers van het Mauritshuis kwamen tot nieuwe inzichten over Johan Maurits en de slavenhandel en die is er verwerkt in de tentoonstelling.
Schilderijen die er komen te hangen zijn onder meer een portret van Johan Maurits door Jan de Baen, een door Frans Post geschilderd Gezicht op het eiland Itamaracá in Brazilië en een portret van Maria I Stuart met een bediende van de hand van Adriaen Hannema. Ze zijn uit de eigen collectie. Bij de kunstwerken zijn nieuwe teksten geschreven, waarin informatie is verwerkt uit het onlangs begonnen project Revisiting Dutch Brazil and Johan Maurits
Johan Maurits is overigens niet degene die de kunst van het Mauritshuis verzamelde, dat deed stadhouder Willem V. Koning Willem I wees het Mauritshuis later aan als onderkomen voor de toenmalige kunstcollectie.
Het Mauritshuis besteedde vorig jaar tijdelijk aandacht aan Johan Maurits, met de expositie Bewogen Beeld - Op zoek naar Johan Maurits, en ook op de site van het museum is het een en ander over hem te vinden, waarbij ook al kort wordt ingegaan op zijn rol voor de suikerindustrie waar slaafgemaakte Afrikanen aan het werk werden gezet.
Het museum maakt op 24 september ook de vier onderzoekers bekend die in de komende periode verschillende aspecten van Nederlands-Brazilië en Johan Maurits nog nader gaan bestuderen.