In Gelderland wordt deze maand geëxperimenteerd met het laten rijden van treinen op plantaardige diesel, meldt de provincie. Een treinstel van Arriva rijdt vanaf deze week tot 25 augustus op zogenoemde Hydrotreated Vegetable Oil. De provincie wil graag weten wat de effecten op de natuur zijn van een extra treindienst tussen Arnhem en de Achterhoek, de zogenoemde RegioExpres.
Die nieuwe treindienst moet reizigers direct van Arnhem naar Doetinchem brengen, zonder tussenstops. Vanaf Doetinchem rijdt de trein vervolgens verder als stoptrein naar Winterswijk. De RegioExpres moet reizigers tussen Arnhem en de Achterhoek 13 minuten tijdwinst opleveren. De extra trein zal op z'n vroegst in 2027 gaan rijden.
Op basis van de proef wordt bekeken wat de effecten van de extra treindienst zullen zijn op kwetsbare natuurgebieden in de omgeving. De stikstof- en CO-uitstoot van plantaardige en gewone diesel wordt met elkaar vergeleken om te bepalen waar de trein het beste op kan gaan rijden.
Als blijkt dat de RegioExpres voor te veel stikstofuitstoot gaat zorgen is een vergunning nodig, legt een woordvoerster van de provincie Gelderland uit. Zulke vergunningen worden momenteel nauwelijks afgegeven vanwege de stikstofcrisis. Of die situatie tot een vertraging van de aanleg van de nieuwe treindienst kan leiden wil ze niet zeggen. "Er zijn nog verschillende aanpassingen mogelijk om uitstoot te verminderen mocht dit nodig zijn. Dus we willen niet op de zaken vooruitlopen wat betreft eventuele vertraging."