'Reiziger ov betaalt vaak meer dan nodig'

29 mei 2018, 8:53 Landelijk
reiziger ov betaalt vaak meer dan nodig
ANP
Wie met het openbaar vervoer reist, betaalt nogal eens meer dan nodig is. Daarvoor waarschuwt de ombudsman voor het openbaar vervoer, OV loket. ,,Aanzienlijke aantallen reizigers met een kortingsabonnement betalen zelfs meer dan wie zonder zo'n abonnement reist.''
Als de poortjes op een station, bijvoorbeeld om veiligheidsredenen, dicht zijn, zoals op Amsterdam Sloterdijk, kan het voorkomen dat reizigers bij het overstappen eerst moeten uitchecken en dan weer inchecken. Dan wordt extra geld van het saldo op hun OV-chipkaart afgeschreven.
De in- en uitchecksystemen die door de verschillende vervoerders gebruikt worden, zijn niet in staat om per reiziger vast te stellen wat het gunstigste tarief is. De ombudsman vindt dat onredelijk en onaanvaardbaar: ,,De systemen mogen geen excuus zijn voor onredelijke uitkomsten.''
Dat reizigers met een los kaartje in sommige gevallen goedkoper uit zijn dan vaste klanten met een OV-chipkaart vindt de ombudsman vreemd. Zo'n papieren kaartje is bedoeld voor wie slechts af en toe van het openbaar vervoer gebruikmaakt.
,,Ov-bedrijven doen te weinig om klanten het voordeligste tarief te laten betalen'', aldus het OV loket. Die wil dat er een systeem komt waarbij de reizigers automatisch het voordeligste tarief betalen. ,,Zolang dat er niet is, moet goed geregeld worden dat mensen hun te veel betaalde geld terugkrijgen.''
Volgens de NS gaat het ,,om kleine bedragen en uitzonderlijke gevallen'' en is er geen sprake van grote aantallen gedupeerden. ,,Maar we willen wel voorkomen dat mensen te veel betalen, door reizigers te informeren. Gebeurt het onverhoopt toch, dan zorgen we dat je dat geld terugkrijgt'', zegt een woordvoerder.