Rover: reiziger wil betere handhaving mondkapjesplicht in ov

23 jul 2020, 10:38 Landelijk
rover reiziger wil betere handhaving mondkapjesplicht in ov
ANP
Bij een speciaal meldpunt van reizigersvereniging Rover hebben tot nu toe vijfhonderd mensen een klacht ingediend over de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Ruim vier op de tien klachten komen van reizigers die om verschillende redenen (o.a. benauwdheid) tegen het dragen van een mondkapje zijn.
Ruim een kwart klaagt erover dat medereizigers geen mondkapje dragen of niet op de juiste manier. Deze meldingen nemen de laatste tijd toe, aldus Rover. Steeds meer reizigers vragen dan ook of de mondkapjesplicht beter kan worden gehandhaafd, bijvoorbeeld omdat ze zich zorgen maken over hun eigen gezondheid of die van zwakkere familieleden.
De reizigersvereniging begon het 'meldpunt corona en openbaar vervoer' op 2 juni. Dat was de dag dat het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling ging rijden na de lockdown.
Klachten over mondkapjes maken bijna driekwart van het totaal uit, gevolgd door klachten over het verplicht registeren van de fiets en de onmogelijkheid om ov-abonnementen te pauzeren.
De brancheorganisatie Openbaar Vervoer Nederland (OV-NL) benadrukt het belang van de mondkapjes in het ov. "Het is verplicht, daar is geen discussie over", aldus een woordvoerder. "Wij luisteren niet naar de klachten van mensen die geen mondkapje op willen."
"We zijn blij dat er nog geen besmettingsclusters zijn geweest in het ov en dat willen we graag zo houden", stelt de woordvoerder. "Als reizigers geen mondkapje willen dragen, dan moeten ze niet met het openbaar vervoer gaan."
De woordvoerder van OV-NL zegt dat er niet strenger zal worden gehandhaafd. "Onze boa's zijn vooral bezig met mensen aanspreken op hun gedrag. Pas als ze weigeren mee te werken of geen mondkapje bij zich hebben, krijgen ze een boete." Afgelopen maand zijn er 450 van die boetes uitgeschreven.
NS wijst erop dat treinreizigers verplicht zijn een mondkapje te dragen, maar dat het aan henzelf is om de regel op te volgen. Conducteurs kunnen reizigers er wel mee helpen, zegt een woordvoerder.