Het kabinet laat Schiphol na 2020 stapsgewijs groeien, maar verbindt strenge voorwaarden aan die groei. "We gaan het anders doen. Eerst minder hinder, dan pas een beetje groei", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).
De bewindsvrouw spreekt van een "trendbreuk". "In plaats van groeien op krediet, moet de sector vooruit betalen en ervoor zorgen dat er minder hinder is in de omgeving van Schiphol." Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, mag de luchthaven uiteindelijk groeien naar 540.000 vliegbewegingen. Nu ligt het plafond nog op 500.000 starts en landingen.
Van Nieuwenhuizen (VVD) verwacht flinke investeringen in veiligheid, innovatie en duurzaamheid van de luchtvaartsector, die ook oplossingen moet zoeken voor de belangrijkste klachten van omwonenden. Daarnaast wil ze het aantal nachtvluchten verminderen. Nu zijn er nog 32.000 per jaar toegestaan.
De plannen van de bewindsvrouw zijn nog niet definitief. Ze wil gesprekken voeren met belanghebbenden. Omwonenden moeten zich serieus genomen voelen, vindt Van Nieuwenhuizen. Ze pleit voor afspraken waar ze de luchtvaartsector op kan afrekenen.
Premier Mark Rutte bestrijdt dat verdere groei van Schiphol haaks staat op de klimaatambities van het kabinet. Schiphol langer op de nullijn houden, helpt volgens hem niets, omdat het vliegverkeer zich dan simpelweg verplaatst, bijvoorbeeld naar Frankfurt. Dat speelt in de luchtvaart "nog veel meer" dan in bijvoorbeeld de zware industrie, waar het kabinet verduurzaming probeert af te dwingen met een beperkte CO2-belasting.